Jak byt zhodnotit za půl roku o polovinu? Zařiďte ho ve wellbeing stylu jako my
Pořídili jsme malou garsonku ve zbrusu novém developerském projektu Viviena na prestižní brněnské adrese. Pro ještě prázdnou investiční nemovitost jsme vypracovali návrh vycházející z konceptu wellbeingu. Byt jsme nabídli k prodeji s tím, že společně s kupcem zařízení podle připravených vizualizací následně zrealizujeme. Dlouho se nám nedařilo nemovitost udat, až jsme se nakonec do zařizování pustili po vlastní ose. Byt jsme pronajali za nadstandardní cenu a nakonec prodali s 50% ziskem. A to vše díky wellbeingu.
Když se řekne wellbeing, spoustě lidem se vybaví spokojenost v životě. Wellbeing je ale koncept, který se prolíná od stavu mysli až po zařízení domácnosti. Pojďme začít krátkým vysvětlením.
Co je to wellbeing
Wellbeing se do češtiny často překládá jako „blahobyt“, nicméně to není zcela přesné. Definice termínu wellbeingu se dynamicky proměňuje už od dob antického Řecka a i v současnosti je v různých disciplínách a různých kulturách vykládána odlišně. To nic ale nemění na tom, že wellbeing dnes zažívá boom všude. Od psychologie až po bydlení.
Zatímco veřejnost často wellbeing chápe na úrovni duševního zdraví a jako první si představí pocit uznání nebo rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem, ve vědeckých kruzích je wellbeing mnohem více spjat s celkovým smyslem života a vztahy. Jinde zase wellbeing označuje klidný harmonický design.
Nebudeme si to zbytečně komplikovat a vystačíme si s nejobecnější definicí:
„Wellbeing je snaha o to, aby se člověk v životě cítil dobře.“
Do bydlení se wellbeing promítá velmi intenzivně – několik studií potvrdilo souvislost mezi designem interiéru a duševním zdravím. Náš domov totiž přímo ovlivňuje reakce našeho těla. Při zařizování bydlení ve stylu wellbeingu pracujeme především s těmito prvky:
- klidné barvy,
- vzdušné prostory
- přirozené světlo,
- přírodní materiály,
- živé rostliny,
- funkční návrhy, kde každá věc má svůj smysl,
- a designem, který odráží hodnoty prostupující našimi životy.
Wellbeing v bydlení navíc zasahuje i do dalších oblastí vztahujících se k nemovitosti jako k domovu. Ztělesňuje myšlenku celkového vlivu nejbližšího okolí na kvalitu našeho života.
Nemovitosti prodávají emoce
Opět se nám potvrdilo, že při nákupu musí kupující k nemovitosti cítit něco víc, než jen to, že mu hrají propočty návratností. Prázdný 1+kk byt jsme v rámci VITOM realitního ekosystému nabízeli 4 měsíce, kdy o něj projevilo zájem zhruba 10 zájemců. Nicméně nikdo se v něm na prohlídce necítil natolik dobře, aby se odhodlal k nákupu.
„Ačkoli jsme připravili plán toho, jak byt ve spolupráci s novým majitelem zařídíme ve stylu wellbeingu, bylo na zájemcích vidět, že sny na papíře nestačí, aby si vše dostatečně barvitě představili. V prázdné garsonce se necítili dobře, pochybovali o její hodnotě a jestli půjde vůbec pronajmout, když se do omezeného prostoru moc věcí nevejde,“ popisuje první pokus o prodej nezařízeného bytu Viktor Mejzlík, spoluzakladatel Garantovaného nájmu a VITOM realitního ekosystému.
Zájemce, který by kývnul na původní cenu 4,2 milionu korun, se ani po snížení o dvě stě tisíc nenašel. „Lokalita je to nádherná a nemovitost ve zbrusu novém domě. V bytě sice už před prohlídkami byla položena prémiová podlaha, ale to bylo tak všechno. Místo světel ze stropu visely jen žárovky a byt celkově působil velmi malým dojmem,“ doplňuje Daniel Šrenk, který měl prodej této nemovitosti na starosti.
Ve vizualizacích přitom bylo navrženo uspořádání jednopokojového bytu tak, aby nabízel veškerý komfort i pro případný pár. „Pavlína Vejmolová z VITOMu spojila síly s architektkou Lucií Kučerovou Rožanskou a vypracovaly návrh, který řešil všechno. Vestavěné skříně, kuchyně na míru, skládací postel i překvapivě prostorné úložné prostory v koupelně. Bylo to krásné a zároveň plně funkční řešení, které bylo protkané wellbeingem a moderními technologiemi,“ vysvětluje Šrenk.
Wellbeing musí člověk zažít
Přehodili jsme proto výhybku. Místo prodeje nezařízeného bytu se zpracovanou koncepcí jsme se rozhodli byt zařídit svépomocí a prodávat jako zařízený. Prodejní snahy jsme zastavili na tři měsíce a pustili se do stavebních prací a výroby nábytku na míru, který samotný vyšel na čtvrt milionu korun. Potom vše dostalo rychlý spád.
„Wellbeing byt se nám během pěti dní podařilo pronajmout za 16 tisíc korun měsíčně, což je vzhledem k dispozici nadprůměrná hodnota. Kupce jsme potom hledali takového, který by nájemníka v bytě nechal a nemovitost svěřil do správy Garantovanému nájmu. To se nám podařilo po 3,5 měsících za cenu 4,5 milionu korun,“ shrnuje překvapivý výsledek Šrenk.
Pokud bychom chtěli dopočítat, jaký zisk investice do wellbeingu přinesla, došli bychom k téměř neuvěřitelnému zjištění.
Nakonec se zařízenou nemovitost ve wellbeing stylu podařilo po půl roce prodat s 50% ziskem. „Během prodeje nás čekalo i další překvapení. Jednomu zájemci o malý nezařízený byt jsme se rozhodli ukázat jeden z našich zařízených bytů 2+kk, aby mohl wellbeing nastíněný ve vizualizacích navnímat v reálné podobě. Byl tak unešený, že větší nemovitost rovnou koupil, aniž by jedinkrát zpochybňoval námi navrženou cenu. Jednoduše se zamiloval,“ vysvětluje Viktor.
Wellbeing jako klíč ke zvyšování hodnoty nemovitostí
Podle Viktora je pro většinu lidí těžké si představit, jak bude prostor vypadat a hlavně působit dostavěný. Ze stejného důvodu se většina developerských projektů začíná prodávat až ve chvíli, kdy lze zájemcům ukázat alespoň vzorový byt či dům, kde mohou na chvilku prostor fyzicky okusit na vlastní kůži. A pokud se k tomu přidá design a zařízení, ve kterém se lidé cítí dobře, rozhodování se radikálně zjednodušuje.
„Stojí za tím struktura lidského mozku. Pokud o nemovitostech přemýšlíme racionálně, je aktivní především neokortex, který řeší logické argumenty. Naneštěstí jsou nemovitost komplexní záležitostí, kdy existuje tolik pro a proti, že kupující jejich porovnávání často paralyzuje a rozhodnutí odkládají. Naopak pokud se člověk v nemovitosti cítí dobře, vlna pozitivních emocí mu pomůže ke správnému rozhodnutí dojít mnohem rychleji,“ vysvětluje Viktor.
Wellbeing je nadčasovou koncepcí, která přináší vyšší hodnotu než snaha o zakomponování jednorázových trendů. Někdy je jednoduché podlehnout specifickým designovým výstřelkům, například že v bytě musí být velkoformátová dlažba, aby se byt lépe prodával. Tyto prvky ale často nepřináší žádnou další hodnotu pro obyvatele domu, některým navíc mohou být proti srsti. Wellbeing se na druhé straně strefuje do vkusu většiny lidí, protože se v daném místě prostě cítí dobře. A to někdy úplně stačí.
Máte investiční byt a chcete zvýšit jeho hodnotu nebo dosáhnout na vyšší nájemné?