Vyúčtování – jak z noční můry udělat bezstarostnou záležitost?
S pronájmem bytu nesouvisí jen inkasování nájemného, ale také řada povinností. Kromě jiného i vyúčtování záloh za energie a služby. Neoblíbená činnost zabírá spoustu času a zároveň také vyžaduje potřebné znalosti. Pokud jste ve správě nemovitostí nováčci, pravděpodobně se tak dopustíte řady chyb. Na co všechno si musíte dát pozor?
Co platí nájemce a co ne?
Sami majitelé se ztrácí v tom, jak vlastně vyúčtování provádět. Pro mnohé je matoucí, proč se liší výsledné částky faktur a vyúčtování nebo proč mají platit za teplo a plyn, když ho vůbec nevyžívali. Často tápou také v položkách, které do vyúčtování spadají. Ne všechno je totiž nájemník povinen platit. Pojďme si v tom tedy udělat jasno. Vyúčtovávají se energie a služby, na které jsou hrazeny zálohové platby. Povinnost se tak netýká jen plateb nastavených paušálně, tzn. když se majitel a nájemce dohodnou na jedné paušální částce za služby, ze které se pak platí nájemníkova spotřeba. Všichni ostatní ale vyúčtování řešit musí. Měli by proto mít povědomí o tom, které služby jsou zúčtovatelné. Oporou vám bude občanský zákoník, zákon č. 89/2012 Sb. a dále zákon č. 67/2013 Sb. Z něj vyplývá, že není možné po podnájemníkovi požadovat úhrady za služby, které přímo nesouvisí s nájmem.
Už to bude?
Důležitou roli hrají termíny. Zúčtovací období u služeb je nejvýše dvanáctiměsíční. Pronajímatel musí nájemci energie vyúčtovat do čtyř měsíců od skončení zúčtovacího období. Poté přichází na řadu řešení přeplatků či nedoplatků – opět v čtyřměsíční časové lhůtě. Pokud ji při vyúčtování služeb nedodržíte, koledujete si o pokutu ve výši až 50 Kč za den. Postihu se ale můžete „dočkat” i tehdy, když neumožníte nájemníkovi nahlédnout do podkladů, podle kterých bylo vyúčtování provedeno. Jde totiž o povinnost zakotvenou zákonem. V případě nesouhlasu může nájemník podat reklamaci do 30 dnů od doručení vyúčtování.
Pozor na chyby!
Aby bylo vyúčtování platné, nesmí mu chybět nezbytné formální náležitosti. Zatímco od dodavatelů energií a služeb bývá až na výjimky vše v pořádku, u pronajímatelů se chyby objevují daleko častěji. Na vině bývá především neznalost. Z ní pak plynou i další nedorozumění – vyúčtování posílají pozdě, mnohdy zapomínají, že sklep a garáž mohou mít vyúčtování oddělené, takže nedodají potřebné podklady a chtějí je doúčtovat zpětně. Abyste nepříjemnostem a zbytečným dohadům ohledně vyúčtování předešli, pak už v nájemní smlouvě jasně uveďte, co bude a co nebude součástí předpisu záloh a jak se budou služby rozúčtovávat.
Jak provádíme vyúčtování my?
Nechcete-li nic z toho řešit, svěřte byt do správy nám. My se o něj postaráme se vším všudy, seženeme podnájemníky, pečujeme o stav bytu, vyřešíme opravy a zařídíme i vyúčtování. Stačí, když nám pošlete všechny potřebné podklady, tedy faktury na elektřinu a plyn od dodavatelů a faktury od SVJ za dané období. Tím váš úkol končí. Do práce se v tu chvíli dává náš šikovný tým, který se ve složitých výpočtech cítí jako ryba ve vodě. Zákaznický servis si navíc na svoje bedra převezme veškerou komunikaci, vy jako majitel tak nemusíte s podnájemníkem vůbec nic řešit. Ušetříme vám tak nejen starosti, ale i ča/rozhovor-zuzka/s, který byste ztráceli složitým vyřizováním a sháněním nezbytných podkladů.
Pokud chcete vědět víc, rádi s vámi probereme případnou spolupráci.
Mohlo by vás také zajímat
Ročně ušetříme majitelům nemovitostí až 80 hodin jejich času