Hon za neplatičem v Brně – Ze života majitelů nemovitostí
Příběh, který napsal sám život. Každý, kdo pronajímal nemovitost a narazil na neplatiče, se v něm nejspíš najde. Co z dálky vypadá jako celkem jednoduchá záležitost, se může snadno zvrtnout v adrenalinovou honičku jak z akčního filmu. O tom se před lety přesvědčil i Viktor, shodou okolností zakladatel služby Garantovaný nájem. Protože kovářova kobyla chodí přece bosa.
Na začátku všeho bylo jedno špatné rozhodnutí. „Nechtěl jsem otravovat tým s pronájmem svého soukromého investičního bytu,“ přiznává Viktor chybu, které se před lety dopustil. Místo toho, aby starosti s pronájmem nově pořízeného bytu nechal na Garantovaném nájmu, rozhodl se dát na svoje schopnosti. „Věřil jsem tomu, že to musím přece v pohodě zvládnout sám,“ dodává.
Byt tedy pronajal. A hned první nájem mu slušně vypadající nájemník nezaplatil včas. Viktor na účet nekouká každý den, takže si toho všiml s týdenním zpožděním. A jako každý doufal, že je to jen nedorozumění, které se vyřeší rychlým telefonátem.
„Nájemník mi ale řekl, že peníze má teď v hotovosti a že by mi je rád předal někde v Brně. Domluvili jsme se na druhý den a všechno vypadalo, že je vyřešené,“ popisuje Viktor. Pronajímatel je vůči svému nájemníkovi ve slabší právní pozici, takže je nezbytné k vymáhání dlužného přistupovat už od prvních dní s maximální pečlivostí. A to není úplně jednoduché, protože všichni chceme věřit tomu, že to nebyl úmysl, ale jen omyl.
Nájemník Viktorovi hodinu před domluveným setkáním zavolal a omluvil se, že musí něco neodkladného zařídit a že se ozve zítra s novým termínem. „Potom jsem se mu týden nemohl dovolat,“ hořce vzpomíná Viktor na moment, kdy mu všechno začínalo být jasné.
Neplatič dokáže potrápit
Právní kroky směrem k neplatičům je možné podniknout až v momentě, kdy dluží 3 měsíční nájmy. „Prvním krokem vždy musí být snaha o rychlé uhrazení dlužné částky, klidně formou splátkového kalendáře. Pokud to z jakéhokoli důvodu nedopadne, musí majitel ve svém zájmu co nejdříve zaslat nájemníkovi oficiální upomínku,“ upozorňuje Lucie Fridrichová, která má v Garantovaném nájmu na starosti správu pohledávek.
Viktorovi by tak už v tento moment doporučila nečekat a vše řešit cestou, kde bude mít komunikaci s nájemníkem zaznamenanou. „Po týdnu se mi nájemník sám ozval, potkali jsme se a peníze mi skutečně uhradil,“ popisuje následný vývoj Viktor. Požár se zdál být zažehnaný.
Platby nájemného dle Viktorových slov ve stejném stylu probíhaly další dva měsíce: „Reálně jsem jezdil po Brně a naháněl se s nájemníkem, abych dostal nájemné. Kolikrát ani nedorazil, nebo to na poslední chvíli zrušil, často mi nebral telefony. Až mi došly nervy.“
Nájemníkovi při první příležitosti řekl, ať se z bytu okamžitě vystěhuje. Měl velké štěstí, že nájemník na dohodu o vystěhování přistoupil, protože jinak by ho čekaly vleklé soudní spory. „Případné soudní vystěhování rozhodně doporučuji řešit s právníkem, protože jde o velmi složitý proces,“ doplňuje ze svých zkušeností s neplatiči Lucie.
Nájemník předal byt v „šíleném“ stavu – vybydlený, špinavý. Ale aspoň měl Viktor v ruce klíče. Využil příležitosti a byt se z 1+kk rozhodl předělat na 2+kk. Hned první den rekonstrukce mu volá řemeslník, aby oznámil, že v bytě nejde elektřina. „Dopídili jsme se k informaci, že je odpojený elektroměr, protože nájemník neplatil elektřinu. A další týden mi odpojili plynoměr,“ už s úsměvem pokračuje ve vyprávění Viktor.
Znovupřipojení si vyžádalo další hodiny času, revizi elektřiny, revizi plynu, vyplňování žádostí a další administrativu. „Stálo to nejen čas, ale i dost peněz, protože se muselo udělat i pár úprav, aby byt revizemi prošel,“ popisuje. Z nájemníka nikdy nedostal třetí nájem a hned první pokus o pronájem se tak změnil ve velice ztrátovou zkušenost.
„Po této lekci jsem se rozhodl , že už nic nedělat nebudu a všechno to předám firmě. Rekonstrukci dokončily technické služby Garantovaného nájmu a rovnou jsem jim dal byt do správy. Žádné nemovitosti jsem se už ani nepokoušel řešit svépomocí, protože ačkoli mám know-how, mám zkušenosti, tak jakmile jde o moji nemovitost, je to až moc rychle osobní,“ popisuje Viktor. A třeba právě problémy s neplatiči je účinnější řešit profesionálně, bez emocí.
Přesně to zajišťuje oddělení správy pohledávek, za které hovoří Lucie. Jde o tým odborníků, pro které jsou podobně vyhrocené záležitosti rutinními úkony: „Pochopení a empatie mají v našem procesu místo, ale pouze v případě, kdy nájemník spolupracuje, mluví s námi a snahu potvrzuje činy. V našem zájmu i zájmu majitele nemovitosti na problémy s neuhrazenými nájmy reagujeme okamžitě dle stejného standardu pro všechny,“ vysvětluje, klíč k úspěchu.
Pronajímáte byt a chcete se zbavit rizika s neplatiči? Svěřte ho Garantovanému nájmu a získejte 100% garanci, že dostanete smluvené nájemné, i když podnájemník neplatí.