Něco nového každý den. Jak nám zavařilo vyúčtování energií?
Omluva váženým podnájemníkům a majitelům.
Letošní vyúčtování nás vyškolila
Tohle je upřímná omluva všem klientům VITOM a GarantovanyNajem.cz, kteří museli a ještě musí čekat na vyúčtování energií za předešlé období. Víme, že to nebylo ideální, ale poučili jsme se a děláme vše, abychom vám příští vyúčtování moli slíbit do 10 dnů.
Podcenili jsme množství změn, které do energetiky přinesl válečný konflikt vyvolaný Ruskem. Enormní zdražení všech dodavatelů elektřiny i plynu způsobilo to, že většina klientů služby Garantovaný nájem v letošním vyúčtování našla nepříjemné překvapení v podobě leckdy téměř neuvěřitelného nedoplatku.
A každý zcela pochopitelně takové vyúčtování automaticky reklamoval.
Co fungovalo loni, letos selhalo
Vzniklá vlna reklamací velmi rychle zahltila naše oddělení věnující se správě vyúčtování. Dříve si s jakýmkoliv náporem dokázalo obstojně poradit, ale letos to nestačilo. Každá reklamace totiž znamená kompletně projít rozpočítaní jednotlivých služeb, zkoumání vzorců dodavatelů energií, odpadů, úklidu i metodiku rozpočtu příspěvků do fondu oprav jednotlivých SVJ.
Co všechno hrálo proti nám?
- Válka a energetická krize přinesly množství změn do evidenčních listů
- Nedoplatky každý automaticky reklamoval ve snaze ochránit rodinné rozpočty
- Vysvětlení reklamace nám trvá 3× déle než samotné vyúčtování
- Pokud se během roku měnil podnájemník, znamená to dvojnásobek práce
- Reklamacím se věnujeme přednostně, což zpozdilo všechna nová vyúčtování
Velmi dobře rozumím tomu, že nikdo nemůže být spokojený s vysokou cenou energií. Nicméně my jako GarantovanyNajem.cz v této transakci hrajeme roli pouhého prostředníka, kterého nedoplatky bolí skoro stejně jako váš rodinný rozpočet. Na zálohách negenerujeme žádný zisk, vyúčtování je pro nás jen komplikace. Ale lepší způsob zatím neexistuje.
Funguje to následovně:
- Jako podnájemník posíláte každý měsíc určité zálohy na energie a služby přímo nám.
- My nezávisle na vašich platbách pravidelně platíme zálohy dodavatelům energií a dalších služeb spojených s provozem vašeho bytu.
- Když přijde vyúčtování s nedoplatkem, jsme v tom všichni společně.
- Nedoplatek musíme dodavatelům uhradit typicky do 14 dnů a nikdo se nás na nic neptá.
- Snažíme se proto vše správně vyúčtovat vám a k tomu přidáváme další lhůtu na uhrazení případného nedoplatku.
Věřte mi, že je v našem zájmu vyúčtování odbavovat co nejrychleji. Aktuálně nám v nedoplatcích leží přes 5 milionů korun, takže se nemusíte bát, že bychom pro co nejrychlejší zpracování neměli motivaci.
Není to nějaká obchodní taktika. Důvod pro celou peripetii je jednoduchý – co nám stačilo a fungovalo minulý rok, to se letos ukázalo být zoufale málo.
Proto jsme si vyhrnuli rukávy a pustili se do změn.
Náš cíl do konce roku: Vyúčtování do 10 dnů
Jako první jsme si dali ambiciózní cíl – vyřešit všechna přijatá vyúčtování do deseti dnů. Celý projekt jsem si vzal pod sebe a z pozice ředitele začal s týmem pracovat na radikálních změnách.
✅ Za poslední čtyři měsíce jsme zdvojnásobili tým, který vyúčtování zpracovává. Je to komplikovaná záležitost, protože zaučit nováčka, aby se vyznal v evidenčních listech a veškerých dokumentech, trvá minimálně dva měsíce.
✅ Příští týden nabíráme dalších 11 nových posil, které nám zase trochu uleví. Největší nápor vyúčtování je tradičně ke konci roku, takže do prosince velikost týmu znovu zdvojnásobíme.
✅ Do konce roku 2023 chceme drtivou většinu všech vyúčtování řešit do 10 dnů, a to samé platí i pro případné reklamace. Nebereme tento slib na lehkou váhu, je to závazek, který dáváme vám, našim klientům.
✅ Kdokoliv nevěří správnosti vyúčtování nebo chce zjistit, zda má nedoplatek či přeplatek, zatímco čeká na vyúčtování, si u nás může vyžádat k nahlédnutí faktury přímo od dodavatelů.
✅ Pokud má někdo na vyúčtování přeplatek a nemůže si dovolit čekat, než se k vyúčtování propracujeme, nabízíme mu prakticky okamžitou úhradu „Zálohy na vyúčtování“. Stačí se ozvat našemu zákaznickému servisu.
Vyúčtování je pro nás něco jako nutné zlo. Poslání GarantovanyNajem.cz je vytvářet svět realit, který nabízí lepší bydlení pro vás, naše vážené podnájemníky, a zároveň umožňuje majitelům dávat nemovitostem nový život bez jakýchkoliv starostí.
Letos se nám nedostatek prozřetelnosti vymstil a moc se vám omlouvám, jestli jste měli při vyúčtování pocit, že jsme banda amatérů. Je mojí nejvyšší prioritou, abychom v blízké budoucnosti i při sebekomplikovanějších vyúčtováních nabídli profesionalitu, o kterou jako firma usilujeme ve všem, co na trhu nemovitostí nabízíme.
S upřímnou omluvou
Tomáš Suchomel, CEO