Šéf produkce musí být tak trochu psycholog
Práce šéfa produkce rozhodně není pro každého. Vyžaduje všestrannou osobnost, která se nezalekne žádného problému. Člověka, který si lehce poradí s nejrůznějšími technologickými zádrhely, ale zároveň mu nechybí ani pořádná dávka empatie. A nervy ze železa. Nejen o tom, co všechno na postu manažera zákaznického a technického servisu a realit dennodenně řeší, jsme si povídali s Petrem Cigánkem.
Než jsi začal pracovat ve VITOM, měl jsi zkušenosti s obdobnou pozicí? Vedl jsi divizi nebo nějaký větší tým?
Ano, měl jsem zkušenost s vedením týmu ve financích, kde jsem působil jako oblastní vedoucí. Měl jsem na starost tři pobočky a 40členný tým lidí.
A měl jsi přímo nějakou zkušenost s realitami?
Největší zkušenost s nemovitostmi jsem měl u nemovitostního fondu v jedné brněnské společnosti.
Co je tvoje hlavní pracovní náplň šéfa produkce?
Já bych začal výsledkem mé práce. Tím je, aby lidé v mé divizi byli úspěšní a hlavně spokojení, aby dosahovali cílů, které si stanovili a které stanovuje firma. Aby měli co nejlepší příležitosti a podmínky k jejich dosažení. Největší gró mé práce představují meetingy, porady, strategické schůzky s lidmi. Pak je to tvorba celého systému a udržování oddělení v chodu, kontrola a vyhledávání věcí, které by se daly zlepšit, na nichž by se dalo zapracovat. A samozřejmě následně zařídit, aby se skutečně udály, tedy usilovat o jejich prosazení ve vedení firmy.
Šéf produkce má na starost víc oddělení. Které to jsou a jak jsou velké?
Mám na starost tři oddělení. První jsou Technické služby, nejen v Brně, ale i v Praze, které se starají o zachování hodnoty nemovitostí a přebírání a kontroly nemovitostí. To je asi šest lidí. Dále je to pětičlenný Zákaznický servis, který řeší požadavky a problémy klientů, platnost smluv, přepisy, evidenční listy a ceníky, vyúčtování. Třetím oddělením jsou reality, tedy obchodníci, kteří mají na starost, aby naše nemovitosti byly včas pronajaty ověřeným podnájemníkem a abychom měli ideálně nulovou neobsazenost. Na tom pracuje šest lidí. Plus máme ještě několik externích spolupracovníků, například na výmalby, revize, opravy.
Tvoje práce je převážně v kanceláři? Nebo jezdíš i do terénu?
Převážně je v kanceláři, ale nejde o typickou kancelářskou práci. Tím, že se starám o tři různá oddělení, rozhodně není stereotypní. K vedení divize patří i práce v terénu – prohlídky, předání, převzetí, kontroly, schůzky s dodavateli. Pořád je potřeba něco řešit a udržovat si přehled o tom, co se reálně děje.
Hodně řešíme statistiky. Které okruhy nejvíc sleduješ a co je výsledek?
Na Technických službách jsou to hlavně marže, pak počet akcí, schůzek, což jsou kontroly, převzetí a předání nemovitostí. Na Zákaznickém servisu sledujeme pravidelnou zadluženost, kterou se nám daří držet kolem jednoho procenta. Pak absolutní dluh, tzn. celkový dluh, který lidé ve firmě zanechali, ať už proto, že neplatili nájem, něco zničili nebo se ocitli v tíživé životní situaci. Dál sledujeme počet nevyřešených tasků, tedy požadavků klientů, které nejsou obhospodařované. Soustřeďujeme se na kvalitu a rychlost odezvy. Plus jsou tam navýšení nájmů, protože se hýbe trh a cena jednotlivých nájmů. V případě realit nám jde pak hlavně o to, aby neobsazenost byla v podstatě nulová. To se nám daří, pohybuje se pod jedním procentem i v aktuální „koronavirové situaci“. Dalšími aspekty, na které se díváme, je úspěšnost lidí na prohlídkách a pochopitelně tržba, s čímž souvisí, kolik se toho pronajme.
Bez čeho se člověk, který se hlásí na šéfa produkce, neobejde? Jde třeba o znalost nějakých technologií?
Technologie do toho určitě patří. Když se totiž něco stane, třeba jen nefunguje e-mail, zaměstnanec přijde nejdříve za mnou. Dál je nutná práce ve Wordu, v automatizaci, hodí se zkušenost s CRM systémem nebo minimálně úkolovým systémem typu Trello, Asana. Kromě znalosti technologií by ale měl být člověk i velmi dobrý psycholog, protože bude pracovat s různými typy lidí. Musí se umět velmi dobře vžít do druhých.
S kterými dalšími odděleními spolupracuješ?
Prakticky se všemi. S účetním oddělením, protože jsem zodpovědný i za přijaté a vydané faktury. S marketingem, když je potřeba podpořit nějaký obchod, s obchodníky ze služby GarantovanyNajem.cz. Také s personálním oddělením, protože jsme divize, která rychle roste a potřebuje nové lidi. V neposlední řadě samozřejmě spolupracuji s vedením, protože moje pozice musí zhmotňovat vize vedení a musí je umět „přeložit“ svým spolupracovníkům.
Co tě baví ve volném čase, čím se odreagováváš?
Ve volném čase se nejčastěji odreagovávám s rodinou, hlavně s jeden a půlročním synem. Ten je pro mě velkou inspirací, děti jsou neuvěřitelně zvídavé a vyžadují pozornost, což je pro mě nejlepší oddych od práce. Když si najdu víc času, tak se nejraději věnuji jízdě ve sportovním autě. S přáteli vyrážíme na různé okruhy, polygony a letiště a zdokonalujeme svoje řidičské dovednosti. Je to skvělá zábava, naučíme se vždy něco nového a zažiji při tom velkou spoustu adrenalinu.
Chtěl bys něco doporučit nebo vzkázat našim budoucím kolegům, kteří by k nám chtěli jít?
Aby tu pozici vzali tak, že oni sami jsou majitelem firmy. Často budou stát před složitými rozhodnutími, která budou muset vyhodnocovat z různých úhlů pohledu. Jak z hlediska zájmů firmy, tak z hlediska svých vlastních osobních zájmů. Budou se muset rozhodnout, co upřednostní.
Chcete u nás pracovat?
Pokud byste se rádi stali součástí našeho týmu, napište nám na kariera@vitom.cz .